fredag 6. juni 2014

Svangerskaps kontroll


Hei, nå sitter jeg ute på plattingen og koser meg. Jørgen er nettopp dratt på jobb så nå er det på tide å blogge litt. Tanken bak dette innlegget var å skrive litt om svangerskaps kontroll hos jordmor siden vi var innom der i dag, passet det å skrive om det nå.
Når man finner ut at man er gravid kan man velge å gå til lege eller jordmor til kontroll. Eller i noen tilfelle begge. Jeg og Jørgen valgte å bare gå til jordmor. Vi fikk vår første time den 20. desember. Da var vi i uke 13. vi var veldig spente på hvordan dette skulle gå. Vi hadde forhørt oss med søster til Jørgen, om hva vi kunne forvente oss.

Første time får man mange spørsmål, snakker om selve graviditeten og hva som skal skje framover. Jeg og Jørgen fant ut da vi prøvde å bli gravid at han skulle bli med på alle kontroller og fødselen. Jeg syns det er veldig viktig i svangerskapet at far blir like mye inkludert. Tilbake til timen, vi var veldig heldig å få høre hjerte slagene til babyen så tidlig. Vi ble veldig glade og det gikk vel egentlig opp for oss at vi hadde skapt et liv. Ble noen tårer i øye kroken på oss når han sto over meg og fikk høre. Det er et øyeblikk som vi aldri vil glemme. Vi hadde kontroller en gang i månen. Jordmor måler blodtrykk, blodsukker, tester urin, skjenner på barnet, lytter på hjertet og snakker med oss om hvordan vi har det. Hun måler noe som heter for symfyse. Da måler hun hvor stor magen er fra skambeinet og helt opp til morkaken slutter. På helsekortet er det en graf som man skal holde seg innenfor. 



Bildet er henter fra google. man skal holde deg innenfor den grønne søylen. da har barnet nok fostervann. 


Her er et bilde av helsekortet vårt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar